Prijsvergelijker SuperSales registreerde rondom Black Friday ruim 10x zoveel transacties als in een normaal weekend in November. Het grote aantal verkopen betekende bovendien bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. De toenemende interesse in Black Friday bij zowel consumenten als retailers wordt al voornaamste reden gezien.
Interesse in Black Friday neemt flink toe
De interesse in Black Friday is dit jaar zowel bij consumenten als retailers aanzienlijk toegenomen. In de week voorafgaand aan het kortingsfestijn begonnen grote online warenhuizen als Bol.com en Coolblue al met acties. Ook op TV en in andere media was veel aandacht voor de uit de Verenigde Staten overgewaaide traditie.
Dit komt door de volgende punten:
- acties starten al in de week voor Black Friday
- Meer aandacht op TV en andere media
- Hogere zoekvolumes in Google
Consument stelt aankoop uit
Mede door de grotere bekendheid van Black Friday lijken consumenten hun aankopen uit te stellen. Uit cijfers van SuperSales blijkt dat de gemiddelde conversie bij de online retailers in de periode voor Black Friday lager was dan normaal.
Vanaf 22 november, toen veel winkels al begonnen met acties, liep de conversie op. Op Black Friday zelf resulteerde maar liefst 6% van de kliks vanaf SuperSales.nl in een verkoop.
Hoge conversieĀ
De hoge conversie die we tijdens Black Friday zien is veelal te danken aan het aanbod van korting op de nieuwe collectie. Ook heeft de vergrootte media aandacht gezorgd dat consumenten hun aankopen even uitstellen tot Black Friday.
Daarnaast zien veelĀ retailers de trend dat veel Sinterklaas aankopen ook in deze periode worden gedaan.
Populaire producten
De grootse verkopers tijdens Black Friday waren sneakers. Dit was een perfect moment om de nieuwste sneakers met korting te kopen, dit hebben veel consumenten dan ook gedaan. Daarnaast verkochten seizoensgebonden producten zoals jassen en laarzen ook heel goed.
Deze productgroepen zijn vaak ook prijziger waardoor korting ook heel aantrekkelijk is.