Wat zijn de gevolgen van slecht slapen?

Slecht slapen kan verschillende oorzaken hebben. Maar wat gebeurt er met je lichaam na een nacht slecht geslapen te hebben? En hoe kan je ervoor zorgen dat je slecht slapen zoveel mogelijk voorkomt? In deze blog geef ik uitleg over deze vragen, zodat je in de toekomst een beter beeld hebt van het probleem: Slecht slapen!

 

Lichamelijke gevolgen

Een nacht slecht slapen is in eerste instantie al erg slecht voor je humeur. Je bent eerder geprikkeld en je zal minder actief zijn op je werk. Ook kan slecht slapen zorgen voor hoofdpijn en dit is vaak niet goed te combineren met een drukke dag. Ook kan slecht slapen zorgen voor lichamelijke klachten op langere termijn. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van je spieren of andere lichaamsonderdelen.

 

Geestelijke gevolgen

Stress is een gevolg van slecht slapen, dit probleem komt vaak voor bij mensen die weinig slapen. Stress zorgt weer voor andere klachten en als deze klachten zich opstapelen, kan dat zorgen voor chronische problemen. Ook kan je je minder goed concentreren na een nacht slecht slapen. Je hersenen zijn niet goed uitgerust en hebben dus meer moeite met het verwerken van bepaalde handelingen of informatie. Ook vergeetachtigheid is een gevolg van weinig slaap, dit probleem is ook schadelijk voor je hersenen. Het is namelijk niet goed om snel dingen te vergeten. Je kan deze klachten wel verminderen door middel van speciale oefeningen/spelletjes.

 

Kwaliteit is beter dan kwantiteit

Mensen kijken vaak eerst naar de hoeveelheid uur dat ze geslapen hebben i.p.v. naar de kwaliteit van het slapen. Maar uit onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van het slapen belangrijker is dan de hoeveelheid. Je kunt namelijk wel 7 uur slapen, maar als je niet goed geslapen hebt, kan je alsnog uitgeput zijn. Denk daarom niet te veel aan de tijd die je slaapt, probeer gewoon altijd goed te slapen. Zodat je optimaal gebruik maakt van de rust.

 

Heb je goed slaapadvies nodig? Maak dan een afspraak bij Rikels Slaapexperts. Zij zijn een 100% onafhankelijke specialist en geven je graag advies over hoe jij jouw slaap kunt verbeteren.

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − 4 =